EN
EN hledat Košík

Archív Pražského jara

Slovenská filharmonie
27/5
Pondělí 20:00
Místo konání: Ročník2013

Program:

  • Ľubica Čekovská: Houslový koncert
  • Maurice Ravel: La Tzigane
  • César Franck: Symfonie d moll
  • Maurice Ravel: Valses nobles et sentimentales

 

„Francouzský šarm“ letošního ročníku Pražského jara bude na koncertě Slovenské filharmonie naplněn vrchovatou měrou. Francouzský romantismus zastoupí populární a jediná Symfonie d moll Césara Francka. Na své si přijdou milovníci Maurice Ravela, o kterém jeho velký obdivovatel Bohuslav Martinů kdysi napsal: „Tendence jeho hudby jdou jednak do budoucnosti, jednak se váží k tradici gallské … U Ravela nenajdeme výbušného citu, vášnivých přepětí dynamického patosu, ale za to vždy se setkáme s vybroušenou formou. Ravel jde až k hranici rafinovanosti, ale jeho projev je vždy čistý, jasný, přesný. Zvuk jeho orchestru je přímo omamný …“ Houslového partu v Ravelově La Tzigane se ujme slavný Augustin Dumay, který je pokládán za jednoho z posledních reprezentantů velké evropské houslové tradice, v jeho případě franko-belgické větve představované Ysayem a Grumiauxem, jehož byl žákem. Dumaye kdysi objevil Karajan a ten se nemýlil. Vystoupení věhlasného, dnes dvaašedesátiletého francouzského houslisty je po 10 letech od jeho posledního hostování na Pražském jaru očekáváno s napětím už i proto, že oproti svým zvyklostem zahraje novinkové dílo – českou premiéru Houslového koncertu mezinárodně uznávané slovenské skladatelky Ľubice Čekovské, o jejíž hudbě se legendární skladatel Arvo Pärt vyjádřil, že „má vlastní tvář… vyzařuje z ní pocit svěžesti a radosti ze života … krása a serióznost“. V roce 2006 přivezla Slovenská filharmonie na Pražské jaro její Adorations pro orchestr a den před letošním hostováním slovenských filharmoniků zazní ve světové premiéře její Čtyři kusy pro klavír napsané pro Garricka Ohlssona. Francouzsko-slovenský festivalový večer bude řídit francouzský dirigent Emmanuel Villaume, který stojí v čele Slovenské filharmonie od roku 2009.

 

Augustin Dumay

Věhlasný francouzský houslista Augustin Dumay je pokládán za jednoho z posledních reprezentantů velké evropské tradice klasické houslové školy. Základy houslové hry získal u Nathana Milsteina, poté pokračoval u legendárního Arthura Grumiauxe a tuto kombinaci ruské a franko-belgické školy pokládá sám umělec za ideální. Pro evropské publikum ho objevil Herbert von Karajan, který jej pozval k vystoupení s Berlínskou filharmonií. Záhy začal natáčet pro prestižní gramofonové firmy – EMI a Deutsche Grammophon (DG). 

Dnes čítá Dumayova diskografie kolem 40 titulů, mnohé nahrávky získaly skvělá ocenění. Znamenitý třídiskový komplet všech Beethovenových houslových sonát s neméně slavnou Marií João Pires (DG, 2002) byl v prestižním časopise International Record Review řazen na úroveň srovnatelnou s nahrávkami dvojic Grumiaux a Haskil, Menuhin a Kempff či Perlman a Ashkenazy. Umělecké partnerství s klavíristkou Marií João Pires přineslo mnoho dalších společných koncertních vystoupení a nahrávek, mj. komplet Mozartových sonát nebo Beethovenových trií s violoncellistou Antoniem Menesesem. Na svém zatím posledním CD (Onyx, 2013) představuje Dumay houslové sonáty Francka a Strausse s pianistou Louisem Lortiem a v plánu je nahrávka Bartókova Houslového koncertu č. 2 s Montreal Symphony Orchestra pod taktovkou Kenta Nagana. S věhlasnými orchestry a dirigenty vystupuje Dumay od samého počátku své kariéry. Při jeho posledním vystoupení na Pražském jaru před deseti lety hrál s Orchestre National de France pod Kurtem Masurem. S Emmanuelem Villaumem se dnes setkává na pódiu poprvé. 

Augustin Dumay se věnuje nastupující generaci mladých houslistů, je jedním ze šesti „master in residence“ nového evropského projektu na podporu talentovaných hudebníků při Queen Elisabeth Music Chapel v Bruselu, kde nyní žije. Čtyřiašedesátiletý umělec je respektovanou osobností nejen jako houslista a pedagog, ale též jako dirigent. Stojí v čele Královského komorního orchestru Valonska, kde mu končí angažmá v letošním roce, a od roku 2011 byl na pět sezon jmenován šéfdirigentem Kansai Philharmonic Orchestra v japonské Osace, kde do té doby působil jako hlavní hostující dirigent. 

Slavný belgický filmový režisér Gérard Corbiau (Le maître de musique nebo Farinelli) natočil o houslistovi dokumentární film „Augustin Dumay – Laisser une trace dans le coeur“, který zanedlouho vyjde na DVD.

Koncert Přátel Pražského jara