EN
EN hledat Košík

květen Kalendář akcí červen

Čt 11 20:00 Před zahájením neformálně 12 10:00 Na památku Bedřicha Smetany 20:00 Zahajovací koncert: Daniel Barenboim & Wiener Philharmoniker So 13 11:00 Matiné I. Marek Švejkar & Lenka Korbelová 16:00 Mezinárodní hudební soutěž, finále, obor cembalo (1. část) 20:00 Daniel Barenboim & Wiener Philharmoniker 20:00 Mezinárodní hudební soutěž, finále, obor cembalo (2. část) Ne 14 16:00 Mezinárodní hudební soutěž, finále, obor housle (1. část) 20:00 Rocío Márquez 20:00 Mezinárodní hudební soutěž, finále, obor housle (2. část) Po 15 20:00 Ensemble Inégal 20:00 Quasars Ensemble Út 16 20:00 Diana Damrau St 17 20:00 La Compagnia del Madrigale Čt 18 19:00 Laco Déczi & Celula New York 19:00 Krakatit 20:00 Česká filharmonie, Kristjan Järvi & Lukáš Vondráček 19 18:00 Pavel Kohout 20:00 Toronto Symphony Orchestra, Peter Oundjian & Maxim Vengerov So 20 11:00 Matiné II. Michal Šupák 20:00 Toronto Symphony Orchestra, Peter Oundjian & Jan Lisiecki Ne 21 20:00 Jinhyung Park Po 22 20:00 Česká filharmonie, Jiří Bělohlávek, Jiří Vodička, Jakub Fišer & Kostas Smoriginas 20:00 EntreQuatre & Epoque Quartet Út 23 20:00 Shanghai Dance Theatre 21:30 Nokturno I. Alexander Lonquich St 24 17:00 Červená - dokumentární film 20:00 Filharmonie Brno & Dennis Russell Davies Čt 25 20:00 Orchestra of the Age of Enlightenment & WIlliam Christie 26 20:00 Symfonický orchestr hl. m. Prahy, Łukasz Borowicz & Huw Morgan 20:00 Alexander Lonquich, Vilde Frang & Nicolas Altstaedt So 27 11:00 Martiné III. Boris Prýgl & Jana Nagy-Juhász 14:00 Lobkowicz Trio 17:00 David Oistrach Quartet 20:00 Wolfgang Emanuel Schmidt & Jan Simon Ne 28 10:30 Sukovy Křečovice 11:00 Prague Philharmonia Wind Quintet 14:00 Dvořákovo klavírní kvarteto 17:00 Kvarteto Martinů 20:00 Concerto Zapico Po 29 20:00 Hudebně-technické invence 20:00 Sacconi Quartet & Wihanovo kvarteto Út 30 20:00 Debut Pražského jara,
Baborák/Mráček/
Heyward
20:00 Forma Antiqva
St 31 20:00 Orchestre de Paris, Thomas Hengelbrock & Kate Lindsey 21:30 Nokturno II. Tomáš Jamník & Frode Haltli Čt 1 20:00 Orchestr Berg, Skety & Peter Vrábel 20:00 Camerata Salzburg & Alexander Lonquich 2 20:00 Závěrečný koncert: Krzysztof Penderecki & Symfonický orchestr Českého rozhlasu
/
Orchestre de Paris, Thomas Hengelbrock & Kate Lindsey 31/5, Středa 20:00
/
Debut Pražského jara,
Baborák/Mráček/
Heyward 30/5, Úterý 20:00
30. 5. / Út / 20.00
Forma Antiqva
koupit vstupenky místo konání Rudolfinum - Dvořákova síň cena 150 - 700 Kč konec koncertu 21.15

Program

  • Blas de Laserna: Trilogía de Tonadillas Escénicas

 

Snad žádná hudba neevokuje tolik barev a tolik vášně jako hudba španělská. Což vědí také návštěvníci festivalu Pražské jaro, jenž v roce 2016 představil hudbu španělského baroka, flamenkové tanečníky i předního klavíristu Javiera Perianese. Nadcházející ročník pomyslnou španělskou linku rozvine – těšit se můžete na mimořádnou flamenkovou zpěvačku Rocío Márquez 14. května, moderní kytarové kvarteto entreQuatre 22. května a jeden z nejživelnějších evropských ansámblů zaměřených na starou hudbu – bratři Zapicové – 28. května se vší vervou potvrdí stereotyp o horkokrevných Španělech. Jeden z bratří – Aarón Zapico – je pak rovněž uměleckým vedoucím uskupení Forma Antiqva, přijíždějícího na festival s mimořádně zajímavým programem.

Španělský skladatel Blas de Laserna (1751–1816) započal svou hudební kariéru ve třiadvaceti letech, kdy se stal skladatelem divadelní hudby v Madridu. Již v roce 1776 byl jeho úspěch tak veliký, že podepsal exkluzivní smlouvu s impresáriem Eusebiem Riberou, v níž se zavazoval ke kompozici třiašedesáti tonadillas ročně.

            Tonadilla, neboli španělský scénický kuplet, je velmi specifickým žánrem. Ačkoliv se na španělských pódiích objevoval pouhých padesát let, čítá tvorba v této oblasti nepřeberné množství děl – například sám Blas de Laserna jich za celý život zkomponoval více než 700. V tonadillas, které fungovaly jako „zastřešující“ styl předchozích tradic herců-zpěváků 16. a 17. století, posluchači navíc nalézali typické španělské estetické a hudební prvky.

            Krátké dramatizované výstupy zpravidla pro jednu až tři osoby sloužily jako zpestření přestávek mezi jednotlivými částmi divadelního představení. Tento druh hudby se samozřejmě vyskytoval i v dalších zemích tehdejší Evropy – kupříkladu v Itálii slavná Služka paní Giovanniho Battisty Pergolesiho. Španělský scénický kuplet je navíc úžasným svědectvím o tom, jaká hudba tou dobou zněla v madridských divadlech, svědectvím o hudbě, která se dlouho předávala pouze ústně a v průběhu času se pak navíc pod vlivem italské tvorby pozvolna vytrácela.

            Dosud nepublikovaná Trilogía de Tonadillas Escénicas sestává z částí La España antigua a La España moderna majících satiricko-alegorický námět a komické El sochantre y su hija, v níž jsou popsány místní zvyky a obyčeje. V podání specialistů z orchestru Forma Antiqva bude tento večer nezapomenutelným výletem za jedinečnou atmosférou španělských divadel přelomu 18. a 19. století.

Barokní orchestr Forma Antiqva patří mezi nejvyhledávanější španělské hudební ansámbly. Účastník řady domácích (Festival Internacional de Música y Danza, Semana de Música Religiosa in Cuenca, Festival Internacional Pórtic  in Zamora) a mezinárodních hudebních festivalů (York Early Music Festival, Ludwigsburger Schlossfestspiele, Thüringer Festwochen) kromě Evropy vystoupil také v Jižní Americe, Asii a Austrálii. Za svou bohatou nahrávací činnost orchestr získal řadu ocenění (Prelude Classical Music Award 2009, Best Vocal Baroque Music Recording 2008–2009). Jeho sídlem je Palacio de Congresos Príncipe Felipe ve španělském Oviedu.

 

Ačkoliv Aarón Zapico původně vystudoval hru na klavír na konzervatoři v Oviedu, láska ke staré hudbě jej dovedla k zájmu o cembalo (Královská konzervatoř v Haagu). „Už mě unavoval tradiční repertoár, Beethoven, Mozartovy sonáty a tak podobně,“ popisuje v rozhovoru pro Hospodářské noviny. „Naučil jsem se na cembalo a začal jsem studovat starou hudbu. Dalo mi to nesmírnou svobodu. A tak jsem našel svůj sen.“ Specialista na autentickou interpretaci staré hudby se zaměřuje především na španělskou hudbu 17. a 18. století, za jejíž uvádění pravidelně sklízí pochvalné kritiky po celém světě. Jako profesor cembala a komorní hudby vyučoval na konzervatoři v Murcii a Oviedu, v roli hostujícího profesora navštívil místa jako Melbourne, Singapur, Gijón, Aracena či Burdenos.

 


Cestujte na Pražské jaro vlakem Českých drah a získejte 50 % slevu na jízdném!
Více informací o projektu VLAK+ Pražské jaro

Pomocí swipe (tažením) do strany zobrazíte předchozí/následující koncert