EN
EN hledat Košík

květen Kalendář akcí červen

Čt 11 20:00 Před zahájením neformálně 12 10:00 Na památku Bedřicha Smetany 20:00 Zahajovací koncert: Daniel Barenboim & Wiener Philharmoniker So 13 11:00 Matiné I. Marek Švejkar & Lenka Korbelová 16:00 Mezinárodní hudební soutěž, finále, obor cembalo (1. část) 20:00 Daniel Barenboim & Wiener Philharmoniker 20:00 Mezinárodní hudební soutěž, finále, obor cembalo (2. část) Ne 14 16:00 Mezinárodní hudební soutěž, finále, obor housle (1. část) 20:00 Rocío Márquez 20:00 Mezinárodní hudební soutěž, finále, obor housle (2. část) Po 15 20:00 Ensemble Inégal 20:00 Quasars Ensemble Út 16 20:00 Diana Damrau St 17 20:00 La Compagnia del Madrigale Čt 18 19:00 Laco Déczi & Celula New York 19:00 Krakatit 20:00 Česká filharmonie, Kristjan Järvi & Lukáš Vondráček 19 18:00 Pavel Kohout 20:00 Toronto Symphony Orchestra, Peter Oundjian & Maxim Vengerov So 20 11:00 Matiné II. Michal Šupák 20:00 Toronto Symphony Orchestra, Peter Oundjian & Jan Lisiecki Ne 21 20:00 Jinhyung Park Po 22 20:00 Česká filharmonie, Jiří Bělohlávek, Jiří Vodička, Jakub Fišer & Kostas Smoriginas 20:00 EntreQuatre & Epoque Quartet Út 23 20:00 Shanghai Dance Theatre 21:30 Nokturno I. Alexander Lonquich St 24 17:00 Červená - dokumentární film 20:00 Filharmonie Brno & Dennis Russell Davies Čt 25 20:00 Orchestra of the Age of Enlightenment & WIlliam Christie 26 20:00 Symfonický orchestr hl. m. Prahy, Łukasz Borowicz & Huw Morgan 20:00 Alexander Lonquich, Vilde Frang & Nicolas Altstaedt So 27 11:00 Martiné III. Boris Prýgl & Jana Nagy-Juhász 14:00 Lobkowicz Trio 17:00 David Oistrach Quartet 20:00 Wolfgang Emanuel Schmidt & Jan Simon Ne 28 10:30 Sukovy Křečovice 11:00 Prague Philharmonia Wind Quintet 14:00 Dvořákovo klavírní kvarteto 17:00 Kvarteto Martinů 20:00 Concerto Zapico Po 29 20:00 Hudebně-technické invence 20:00 Sacconi Quartet & Wihanovo kvarteto Út 30 20:00 Debut Pražského jara,
Baborák/Mráček/
Heyward
20:00 Forma Antiqva
St 31 20:00 Orchestre de Paris, Thomas Hengelbrock & Kate Lindsey 21:30 Nokturno II. Tomáš Jamník & Frode Haltli Čt 1 20:00 Orchestr Berg, Skety & Peter Vrábel 20:00 Camerata Salzburg & Alexander Lonquich 2 20:00 Závěrečný koncert: Krzysztof Penderecki & Symfonický orchestr Českého rozhlasu
/
Filharmonie Brno & Dennis Russell Davies 24/5, Středa 20:00
/Alexander Lonquich © Francesco Fratto
Nokturno I. Alexander Lonquich 23/5, Úterý 21:30
24. 5. / St / 17.00
Červená - dokumentární film
místo konání Kino Lucerna cena 129 Kč konec koncertu 18.30

Program

  • Předpokládaný konec koncertu v 18:30 - koncert s přestávkou

 

Vstupenky můžete zakoupit on-line na webu Kina Lucerna zde.

Celovečerní dokumentární film v režii Olgy Sommerové o operní pěvkyni Soně Červené, jejíž umělecká dráha čítá sto operních rolí ve čtyřech tisících vystoupeních na jevištích pěti kontinentů.

scénář a režie: Olga Sommerová

kamera: Olga Špátová

zvuk: Petr Provazník

producent: Evolution Films, s.r.o. - Pavel Berčík

koproducent: Česká televize - Alena Müllerová, Museum Montanelli - Dadja Altenburg Kohl

vznik za podpory: Státního fondu kinematografie


Umělecká dráha světově proslulé české pěvkyně Soni Červené čítá sto operních rolí v pěti tisících vystoupeních na jevištích pěti kontinentů.

Celovečerní dokumentární film Olgy Sommerové o operní pěvkyni a herečce Soně Červené je příběhem ženy, jejíž malé dějiny, soukromý a profesní život byly ovlivněny velkými dějinami Evropy 20. století.

Soňa Červená, pravnučka věhlasného výrobce žesťových nástrojů Václava Červeného se narodila v roce 1925 do rodiny pražského advokáta, zakladatele kabaretu Červená sedma Jiřího Červeného. Rodinná tragédie počala po nacistické okupaci Československa, kdy byl Sonin otec Gestapem transportován do Terezína a matka do koncentračního tábora v Ravensbrücku. Po válce Sonin manžel, pronásledovaný StB uprchl z Československa, a Soňa svoji kariéru započala v americkém muzikálu Divotvorný hrnec, který uváděl Voskovec s Werichem ve zcela vyprodaném Hudebním divadle v Karlíně.

Po komunistickém převratu byla Sonina matka zatčena, uvězněna na Pankráci, kde za podivných okolností během tří dnů zemřela. Její osud, právě tak jako osud její dcery Soni poznamenala nacistická i komunistická moc.

Soňa měla v Československu za sebou stovky představení v muzikálech, řadu rolí v brněnském operním angažmá, filmy, nahrávky a koncerty. Komunistická moc ji však řadila mezi nepřátele, a odborové a stranické orgány pražského Národního divadla jí zapověděly už dohodnuté angažmá v opeře. Využila proto pozvání Státní opery v Berlíně, kde jí po jediném představení nabídli stálé angažmá, a kde byla také poctěna významným oceněním Komorní pěvkyně.

Její devízou byla úchvatná barva hlasu, dokonalá příprava, bezvýhradná oddanost jevišti a naprostá spolehlivost výkonů. Proto ji v létě 1961 angažoval šéfdirigent Berlínské filharmonie Herbert von Karajan do Salcburku. Když do slavnostních her zasáhla jako blesk zpráva o stavbě berlínské zdi, nabídl jí angažmá ve Vídni. Proto se rozhodla berlínskou zdí projít, odejít do světa právě tak jako české operní hvězdy Ema Destinnová a Jarmila Novotná. Všechny tři pražské rodačky byly světově proslulé, všem třem zasáhly do soukromého a profesního života politické režimy.

Po útěku na Západ byla Soniným prvním angažmá Carmen v San Francisku, kde zpívala po boku slavného Maria del Monaco. Vystupovala v San Francisku, v Los Angeles, San Diegu, Seattlu a Chicagu, v operních domech od Palerma a Říma po Rouen a Glyndebourne – tam se sešla s Lucianem Pavarottim. Od Barcelony přes Curych a Amsterdam po Bělehrad a zpět do Frankfurtu – tam se pracovně sešla i s Plácidem Domingem. Červenou zavedlo účinkování do milánské Scaly, do pařížské Velké opery, i na řadu amerických pódií. Jedenáct sezón zpívala v opeře v San Francisku, sedmkrát se objevila v Bayereuthu.

Učila sólisty v San Francisku Janáčkovu Její pastorkyni česky, pak i ve Wexfordu, v Kolíně nad Rýnem, v Brémách pak Janáčkovu Káťu Kabanovou a Věc Makropulos. Všechna tato Janáčkova díla přeložila do němčiny a francouzštiny, aby pěvci, kteří je zpívají foneticky v češtině, věděli, o čem zpívají.

Za vynikající výkony a reprezentaci byla ve Frankfurtu nad Mohanem podruhé jmenována komorní pěvkyní. Spolupracovala s režiséry Waltrem Felsensteinem i Wielandem Wagnerem, s dirigenty Herbertem von Karajanem i Rafaelem Kubelíkem.

Po uzavření čtyřicetileté operní dráhy získala nabídku prestižního činoherního divadla Thalia z Hamburku.

Hlavním režisérem se jí stal Robert Wilson a hudebními skladateli Tom Waits a Lou Reed. Hostování s muzikálem The Black Rider nadchla Vídeň, Paříž, Berlín, Amsterdam, Janov, New York, Hongkong, Londýn, San Francisco, Sydney a Los Angeles a s muzikálem Time Rocker dokonce i Rio de Janeiro.

Po třiceti letech emigrace se Soňa vrátila do Prahy, aniž ztratila svoji perfektní češtinu: „Všechno mi vzali, ale svoji rodnou řeč jsem si vzít nenechala.“

Ve svých 77 letech započala svoji druhou českou kariéru. Dosud účinkovala v pěti operách na Národním divadle.

Navzdory dějinným turbulencím 20. století si zachovala svoji čest a noblesu. Nikdy se nevzdala svého češství, na němž lpěla jako vlastenka. Soňa Červená je nejenom svojí světovou uměleckou kariérou, ale i svými občanskými postoji velkou ženou tohoto národa.

Pomocí swipe (tažením) do strany zobrazíte předchozí/následující koncert