EN
EN hledat Košík

Interpreti

Vilém Veverka
hoboj

 

 

V současnosti jeden z nejrespektovanějších českých hobojistů Vilém Veverka (1978) absolvoval Pražskou konzervatoř v roce 1998 u F. X. Thuriho a HAMU roku 2004 u Liběny Séquardtové. Již od dob studií na konzervatoři pravidelně navštěvoval kurzy významného francouzského hobojisty Jeana-Louise Capezzaliho. Zásadní vliv na jeho další umělecké směřování měl přední německý hobojista Dominik Wollenweber, s nímž se setkal v době svého angažmá v Gustav Mahler Jugendorchester. Pod jeho vedením prohloubil své hudební vzdělání na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně (2000–06). V téže době působil také dva roky v orchestru Berlínské filharmonie jako stipendista Karajanovy nadace (2003–05), kde hrál pod mnoha světovými dirigenty, např. Abbadem, Rattlem, Haitinkem, Gergijevem, Maazelem nebo Boulezem. Další důležité podněty načerpal na kurzech a konzultacích u špičkových evropských hobojistů, zejména Albrechta Mayera, Hansjörgena Schellenbergera, Maurice Bourguea a Heinze Holligera. V roce 2003 zvítězil v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží – Sony Music Foundation v Tokiu.


Koncertní sólový debut Viléma Veverky se uskutečnil v roce 2004 na festivalu Concentus Moraviae, v roce 2006 na Pražském jaru a o rok později v newyorské Carnegie Hall. Během několika let vystoupil jako sólista s řadou předních domácích i zahraničních orchestrů (FOK, PKF, Filharmonie Brno, SOČR, Tokyo Philharmonic, Bavorský komorní orchestr, Mnichovký komorní orchestr atd.) a v poslední době se prosazuje i na významných západoevropských festivalech. Zásadní význam mělo v tomto směru jeho účinkování na festivalu Rheingau (2010), kde v Koncertu pro hoboj Richarda Strausse zastoupil Albrechta Mayera.


Veverka nahrál a v českých premiérách provedl řadu náročných děl soudobých skladatelů, mezi nimi R. R. Bennetta, L. Beria, B. Brittena, I. Yuna, B. A. Zimmermanna a též Marka Kopelenta (A Few Minutes with an Oboist, 2003, Jakub Hrůša, Ensemble 21). Pro Supraphon realizoval debutové CD (spolu s Kateřinou Englichovou a Ivo Kahánkem), na které zařadil stěžejní díla české hobojové literatury (Jan Hanuš, Pavel Haas, Petr Eben). Vysoce ceněna je rovněž jeho nahrávka Koncertu pro hoboj a orchestr Bohuslava Martinů (Arco Diva). K jeho zájmům patří také interpretace hudby období baroka. Mimořádným úkolem bude již v příštím roce kompletní provedení sonát J. D. Zelenky společně se členy Berlínské filharmonie.


Vilém Veverka je sólohobojistou Filharmonie Brno, zakládajícím členem PhilHarmonia Octet Prague – a New Approach Ensemble a oficiálním hráčem francouzské firmy Buffet-Crampon.