košík

Novinky a články

Beethovenovský projekt
s německým sólistou a dirigentem
Přihlaste se k odběru zpravodaje Pražského jara:

Souborná nahrávka Beethovenových děl pro klavír s orchestrem, rozvržená do tří ročníků Pražského jara a jejíž první část už vyšla na značce Sony, tentokráte nepokračovala podle plánovaného předpokladu. Hlavního protagonistu projektu Leifa Ove Andsnese zastoupil z rodinných důvodů na jeho osobní doporučení německý pianista Alexander Lonquich, který dostál nejen ohlášenému beethovenovskému programu s Mahlerovým komorním orchestrem, ale úspěšně se zhostil i dvojrole sólisty a dirigenta. „Musí to být pro pianistu osvěžující, řídit sám doprovodný ansámbl, cítit se jedním z jeho členů, nemuset sledovat pokyny dirigenta“ – napsala v Hospodářských novinách Dita Hradecká. „Virtuózní klavírní part se tím stává jednou ze součástí symfonického celku. A z hlediska posluchače je atraktivním zážitkem vidět klavíristu, jak se co chvíli vymrští ze židle a diriguje orchestrální mezihru... Z Lonquichových gest se už při předehře poznalo, jaká je jeho představa, temperament, komunikace s hráči, zkrátka osobnost. Vzápětí přesvědčil i výjimečnými dovednostmi u nástroje. Strhující energie, maximální elastičnost rukou, pregnantnost úhozu, soustředěnost na každý detail při uvědomění si celku, smysl pro tempo a jeho nuance... K dokonale stylovému a přesvědčivému výkonu nechyběla jediná ingredience. Obdivuhodnou výdrž potvrdil, když po dvou koncertech zahrál jako přídavek ještě celé finále z Beethovenova Koncertu č. 1“.


Výtečný dojem zanechala už čtvrtá festivalová návštěva londýnské Academy of St Martin in the Fields s dirigujícím americkým klavíristou Murrayem Perahiou. Podle Jiřího Kotouče „Perahia hrál i dirigoval Mozartův Korunovační koncert D dur s u něj očekávanou brilancí.“ Také jedna ze tří posledních Mozartových symfonií Es dur, KV 543 „byla hrána opět v nádherném tahu, v krásném zvuku, i ve forte stále sametovém, přesto zářivém. Dechová harmonie křišťálově čistá, dynamika celého orchestru bohatě odstíněná. Dlouhotrvající ovace, překrásný večer.“


Ve stejné kategorii komorních orchestrů se úctyhodnými výkony blýskla také dvě domácí tělesa orientovaná na stylovou interpretaci historické hudby: Collegium 1704 a Musica Florea – oba s vlastními vokálními ansámbly. Václav Luks jako vždy připravil svým příznivcům lukulské hody provedením Myslivečkova pašijového oratoria La passione di Nostro Signore Gesù Cristo s výbornou pěveckou čtveřicí Martina Janková, Simona Houda Šaturová, Sophie Harmsen a Krystian Adam. Při příležitosti návratu Pražského jara do Svatovítské katedrály nastudoval Marek Štryncl se svými soubory Musica Florea a Collegium Floreum na přání pořadatelů program z hudby Václava Jana Tomáška. Zlatým hřebem podvečerního katedrálního koncertu bylo nové nastudování skladatelova díla Missa solemnis, které ve zdejších prostorách zaznělo v roce 1836 při korunovaci Leopolda V. posledním českým králem.

 


Mohlo by Vás zajímat

21 / 5 Alexander Lonquich
Mahler Chamber Orchestra Stravinskij / Beethoven
novinka / Orchestrální koncerty
22 / 5 Alexander Lonquich
Mahler Chamber Orchestra  Stravinskij / Beethoven
novinka / Orchestrální koncerty
29 / 5 Collegium 1704,
Collegium Vocale 1704 Mysliveček - La Passione di Gesù Cristo
novinka / Stará hudba
Ve spolupráci s Ministerstvo kultury Generální partner Česká spořitelna Oficiální partner RWE Hlavní mediální partner Partner festivalu Praha
TOPlist