košík

Novinky a články

Francouzi zahájili Pražské jaro se šarmem
Přihlaste se k odběru zpravodaje Pražského jara:

Takto nadepsal komentář k zahajovacímu koncertu pařížského Filharmonického orchestru Francouzského rozhlasu jeden z našich deníků a v podobném duchu se nesly referáty ostatních odborníků v dalších médiích. Až na jedinou výjimku se vzácně shodli při posouzení měkkého, ale přesto výrazného a čitelného zvuku orchestru, vyzdvihli jeho barevnost, kvalitu sólistů, a přestože shodně zaznamenali u Smetanových básní vcelku volnější tempa, pojetí dirigenta Petera Oundjiana přijali s respektem. Naopak podle recenzentky MF DNES dopadla úvodní Má vlast „fádně, ač se skvělým orchestrem“.


První polovinu třetího večera francouzských rozhlasových filharmoniků s vítězem loňské violoncellové soutěže Victorem Julien-Laferrièrem v Saint-Saënsově koncertu vyplnila česká premiéra skladby Vábení v Paříži dlouhodobě žijícího Kryštofa Mařatky, kterou završil triptych inspirovaný pravěkým uměním. Tentokráte spočívalo těžiště její výpovědi ve sboru, který podle humorně nadneseného komentáře kritičky Svatavy Barančicové na portálu OperaPlus „předvádí kromě zpěvu snad vše, jak lze zapojit lidské tělo do hudby: výkřiky, tleskání, podupávání, syčení, plácání po tvářích, pískání, indiánské pokřiky, opičí vřískot, drmolení, kašlání atd., atd. Obdivovala jsem profesionalitu zpěváků (sbormistr Michel Tranchant), kteří tím vším byli ochotni projít, nasadit do toho své hlasivky a ještě ze sebe udělat se smrtelně vážným výrazem tlupu hýkajících paviánů. Klobouk dolů.“


Kromě domácích velkých těles a Slovenské filharmonie měli Francouzi na tomto poli pouze dva konkurenty: Mnichovskou filharmonii s jejím šéfdirigentem Lorinem Maazelem a Tokijský metropolitní orchestr s dirigentem Kazuhirem Koizumim. Oba večery ozdobily svými výkony vynikající houslistky Janine Jansen z Nizozemska a Japonka Sayaka Shoji. Podle recenzenta Lidových novin Jindřicha Bálka holandská sólistka „vládne velmi jemným aristokratickým tónem, který zprvu působí jakoby zastřeně a až postupně odhaluje své možnosti. Pro Prokofjevův lehce romantizující éterický koncert to byl ideální přístup.“ Bálek byl zajedno s Ondřejem Šupkou, který koncert ohodnotil 85% a předpověděl, že bude patřit k vrcholům letošního ročníku: „Houslistka je zjevně velmi dobře technicky vybavena, což měla možnost uplatnit zejména v závěru skladby v krkolomných, téměř zběsilých pasážích napříč rejstříky. Nejvíce však zřejmě zapůsobila pomalá věta, která přináší širokodechou melodiku pozdně romantického ražení, z níž Jansen dokázala vystavět mimořádně působivý, poetický obraz...“. Japonskou houslistku už jsme před časem slyšeli na Dvořákově Praze a s Českou filharmonií, tentokráte podle Dity Hradecké „překrásný tón jejích stradivárek, které bez potíží přezpívají celý orchestr a vítězí i nad akustikou Smetanovy síně“ triumfoval ve slavném Dvořákově koncertu. „Houslistka se tu s odhodláním vrhá do nejvyšších flažoletových tónů, které jí znějí krystalicky čistě a průrazně. Pasáže a oktávy jsou nekompromisně dokonalé. Shoji udržuje posluchače svým nasazením a intenzitou výrazu v napětí až do chvíle, kdy se očekává spočinutí na lyrickém tématu...“.


Do třetice si s sebou hostujícího houslistu přivezla také Slovenská filharmonie s jejím francouzským šéfem Emmanuelem Villaumem. Jeho krajan Augustine Dumay přednesl kromě známé Ravelovy rapsodie La Tzigane českou premiéru Houslového koncertu mladé slovenské skladatelky Ĺubici Čekovské, z jejíž nové tvorby zazněla už o den dříve v rámci skvostného recitálu Garricka Ohlssona dokonce světová premiéra klavírního cyklu Four Movements. Pro uvedení na Pražském jaru novinku u skladatelky objednala Terezín Foundation z amerického Bostonu.

 


Mohlo by Vás zajímat

13 / 5 Orchestre Philharmonique
de Radio France B. Smetana - Má vlast
novinka / Orchestrální koncerty
14 / 5 Orchestre Philharmonique
de Radio France Mařatka - Vábení / Saint-Saëns - Violoncellový koncert / Ravel - Bolero  
novinka / Orchestrální koncerty
17 / 5 DIE
MÜNCHNER
PHILHARMONIKER Prokofjev / Brahms  
novinka / Orchestrální koncerty
Ve spolupráci s Ministerstvo kultury Generální partner Česká spořitelna Oficiální partner RWE Hlavní mediální partner Partner festivalu Praha
TOPlist